5 manieren om nieuwe gasten naar je zaak te trekken

5 manieren nieuwe gasten kassa software

Misschien heb je net een nieuwe zaak en wil je je gastenbestand op gaan bouwen. Wellicht bestaat je zaak al een tijd en wil je graag méér gasten trekken. Of wil je juist je doelgroep wat veranderen/verbreden? Afhankelijk van het soort zaak zijn er tal van opties die nieuwe gasten naar jóuw onderneming kunnen trekken. Hieronder vind je 5 concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt!

1. Lokale samenwerkingen

Als ondernemer sta je samen sterker. Zoek lokale ondernemersverbanden op, spreek met je buren, lokale leveranciers en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Misschien kunnen jullie je krachten bundelen voor een gaaf lokaal event. Misschien kun je ingrediënten van een lokale leverancier op je kaart zetten,  en kan de leverancier jouw zaak in zijn netwerk aanprijzen. Misschien kunnen andere horecaondernemers jouw zaak aanraden als hun eigen zaak vol zit. Je weet nooit wat er mogelijk is en welke fantastische zakenrelaties er misschien wel vlak om de hoek liggen. Netwerken kan nooit kwaad!

2. Loyalty- en e-mailmarketing

Overweeg om met klantenpassen of een soortgelijk loyaltysysteem (gekoppeld aan je kassa software) te gaan werken waarmee gasten punten kunnen sparen met hun aankopen en daarmee bijvoorbeeld een gratis huisgemaakt dessert of lekker fles wijn cadeau kunnen krijgen. Ook kun je de gastengegevens die je hiermee ontvangt (met hun toestemming!) gebruiken om nieuwsbrieven te versturen naar jouw gasten. Zo breng je leuke acties, nieuwe gerechten en andere aantrekkelijke nieuwtjes eenvoudiger onder de aandacht.

3. Evenementen promoten

Een avond met sfeervolle live muziek, een dansvloer, een culinair foodfestival met andere zaken uit de buurt, een thema-avond met een speciaal menu, een cocktailworkshop: door regelmatig zulke events te organiseren wordt jouw zaak méér dan ‘alleen’ een fijn restaurant, maar ook echt dé plek om regelmatig naar toe te blijven gaan voor een inspirerend avondje uit. Zo komen vaste gasten waarschijnlijk niet alleen vaker langs, maar trek je ook nieuw publiek. Zeker als je je events promoot met flyers in de omgeving, social media berichten of bijvoorbeeld zelfs advertenties in Google.

4. Social media

Over social media gesproken, nog stééds zijn er horecazaken die hier weinig tot geen gebruik van maken. Onbegrijpelijk! Juist in de horeca waar de mooiste, lekkerste gerechten langskomen en elke dag een enorm staaltje gastvrijheid wordt weggezet, valt veel te vertellen en te laten zien. Heb je zelf geen tijd of interesse om je in social media voor je bedrijf te verdiepen, praat dan met je team: hier zit vast iemand tussen die zich op diverse socialmediakanalen thuis voelt en misschien wel voor jouw zaak aan de slag kan. Leuke video’s van events, een interview met de chef, foto’s van gerechten, promoties voor aankomende acties: zo grijp je de aandacht van een hele nieuwe doelgroep en komt er een nieuwe doelgroep in aanraking met je zaak.

5. Uniek aanbod én verhaal

Vertel jóuw verhaal, de geschiedenis van je zaak, je passie voor horeca, de lokale samenwerkingen, de biologische producten achter je menukaart: neem je gasten mee in de beleving. Mensen houden van een mooi verhaal en voelen zich zo sneller verbonden met je zaak en je aanbod. Denk bijvoorbeeld aan een introductie in je menukaart, een spontane uitleg aan tafel, blogs op je website: maak je zaak uniek, en je trekt een nieuw publiek!

Edit