De voordelen van een klanttevredenheidsonderzoek

Een klanttevredenheidsonderzoek voor een band tussen bedrijf en klant

Wat vond u ervan? Een vraag die vaak voorbij komt na het gebruik van een product of dienst. Een klanttevredenheidsonderzoek heeft wel degelijk een functie, klant is immers koning! Dit artikel geeft een aantal tips voor het verkrijgen van goede feedback.

Wat is een klanttevredenheidsonderzoek

Bij het kopen van een product of het gebruiken van een dienst heeft iedereen een bepaalde ervaring. Het product of de dienst kan wel bevallen, of de service waarmee dit wordt aangeboden juist niet. Omdat je als bedrijf graag wilt dat je klant met een lach aan je terugdenkt, is het belangrijk te weten hoe de klant het contact en product of dienst ervaren heeft. Feedback kan een goed middel zijn om je bewust te worden van de verschillende ervaringen die elke klant opdoet. Het is echter wel van belang dat je de klant motiveert het onderzoek in te vullen. Een klanttevredenheidsonderzoek helpt met het in kaart brengen van waardevolle verbeterpunten. Ieder bedrijf zou eens in de zoveel jaar een dergelijk onderzoek moeten laten uitvoeren om de kwaliteit te waarborgen. Hou er wel rekening mee dat het onderzoek degelijk is opgesteld.

Opstel klanttevredenheidsonderzoek

Niets is zo vervelend als een eindeloze vragenlijst waarbij je na 15 minuten besluit deze toch niet volledig in te vullen. Een klant geeft vaak graag zijn mening, maar besteedt daar het liefst niet al te veel tijd aan. Zorg er dus voor dat de vragen kort en bondig worden opgesteld. Ook is het verstandig om klanten niet om al te gecompliceerde antwoorden te vragen. Daarnaast is het belangrijk de klant het gevoel te geven dat deze gehoord wordt. Waarom een onderzoek invullen als er vervolgens toch niets met de informatie wordt gedaan? Neem de feedback serieus en voer zichtbare veranderingen door binnen de organisatie om de pijnpunten te verhelpen. En heb jij wel eens een onderzoek gedaan waarbij je je een nummertje voelde? Het is verstandig de klant persoonlijk aan te spreken. Dit zal het gevoel versterken dat er wordt geluisterd naar de kritiek die wordt gegeven. Ook creëert dit vervolgens een positieve connotatie met het bedrijf. Deze positieve connotatie is natuurlijk het einddoel van ieder klanttevredenheidsonderzoek. Er zijn verschillende marktonderzoekbureaus die deze onderzoeken kunnen uitvoeren. Almere Marktonderzoek Advies is 1 van de gerenommeerde bureaus in midden-Nederland. Zij zijn zonder meer in staat om je te helpen met het opzetten van een gedegen marktonderzoek. Neem vandaag nog contact op om de verschillende mogelijkheden te bespreken!

Edit