Gedegen SEO onderzoek verhoogt je online rendement

Het komt nog vaak voor dat bedrijven met SEO aan de slag gaan, zonder eerst gedegen onderzoek uit te voeren naar de SEO kansen binnen hun markt. Het gevolg: slecht vindbaar in Google en veel verloren tijd en geld. Meestal worden er wel interessante zoekwoorden gevonden, maar wordt de concurrentie niet (goed) onderzocht. Maar hoe voer je dan wel een goed SEO onderzoek uit? Lees verder en je weet het.

Wees je er overigens van bewust dat het uitvoeren van een goed onderzoek vakwerk is, dus dat je niet van de ene op de andere dag zomaar vlekkeloos een goed onderzoek kunt uitvoeren. Enerzijds heb je theoretische kennis nodig, maar anderzijds leer je ook een hoop door simpelweg onderzoek uit te voeren, de output te implementeren en vervolgens de behaalde resultaten te analyseren. Zo word je stap voor stap beter in het uitvoeren van SEO onderzoeken. Heb je hier geen tijd of zin in? Dan is het verstandig om de internetmarketing uit handen te geven.

Begin met brainstormen

Precies, de verleiding is groot om direct naar de zoekwoordplanner van Google te gaan en suggesties voor zoekwoorden te zoeken. Beter is om eerst een brainstrom te doen over welke zoekwoorden je doelgroep zou kunnen gebruiken. Een paar handige tips om je in dit proces op weg te helpen:

  • Ga bij jezelf na welke vragen je van (potentiële) klanten krijgt als je met ze in gesprek bent: welke woorden gebruiken ze? Waarschijnlijk zijn dat dezelfde vragen die ze als een zoekopdracht in Google intypen.
  • Wat zijn synoniemen voor je producten en/of diensten?
  • Welke behoeften/problemen lost jouw product of dienst op?

Nadat je de zoekwoorden in kaart hebt gebracht, kun je via de zoekwoordplanner van Google meer zoekwoorden vinden. Alleen doordat je nu eerst breder hebt nagedacht over de zoekwoorden, zal je zien dat de tool je nu ook meer relevante suggesties geeft.

Sta stil bij de zoekintentie achter een zoekwoord

Wanneer je een zoekwoord met een hoog zoekvolume ziet, bijvoorbeeld ‘terrasoverkapping’ waar gemiddeld ongeveer 20.000 keer per maand op wordt gezocht (toen we dit artikel schreven), hoeft dat nog niet te betekenen dat het een interessant zoekwoord is.

Want wat is de zoekintentie achter het woord ‘terrasoverkapping’? Dat kunnen mensen zijn die willen weten wat een terrasoverkapping is, wat de kosten ongeveer zijn, welke varianten er te koop zijn enzovoorts.

Interessantere zoektermen zijn bijvoorbeeld ‘terrasoverkapping’ in combinatie met een merknaam of een model. Door de zoektermen meer te specifiëren, kun je de content op je website daarop aanpassen en is de kans groter dat je jouw websitebezoekers precies de content geeft die ze graag willen hebben. Kortom, als je een zoekwoordenonderzoek uitvoert, kijk dan niet alleen naar de zoekvolumes, maar ook naar de zoekintentie achter een zoekwoord.

Onderzoek de concurrentie

Als je een set zoekwoorden hebt geselecteerd waarvan je inschat dat ze commercieel interessant zijn, is de volgende stap om naar de concurrentie te kijken. Het concurrentieonderzoek gaat niet over hoe groot de bedrijven zijn die online de concurrentie vormen, maar hoeveel autoriteit hun websites hebben opgebouwd.

Metrics

De autoriteit van een website, kun je aan de hand van vele zogenoemde metrics vaststellen, maar het gaat te ver om al die metrics in dit artikel te bespreken. Daarom beperken we ons er tot twee: domain authority en page authority. Deze twee metrics zijn afkomstig van moz.com. De domain authority is een kengetal uitgedrukt in een getal tussen de 0-100, die de autoriteit van het domein in zijn geheel aangeeft. De page authority is een kengetal uitgedrukt in een getal tussen de 0-100 dat de autoriteit van een specifieke pagina van een website aangeeft. Door de scores van jouw website naast die van de concurrerende website te leggen, krijg je een beeld van hoe lastig het is om op pagina 1 in Google te komen.

Sla het uitvoeren van een concurrentieonderzoek nooit over. Doe je dat wel? Dan loop je het risico dat je de website op zoekwoorden optimaliseert die veel te zware concurrentie hebben, waardoor je vrijwel zeker nooit vindbaar zult worden. Zonde van je tijd en geld die je in de online marketing steekt!

Conclusie

Het uitvoeren van een gedegen SEO onderzoek is van cruciaal belang als je online vindbaar wilt worden. Neem er daarom dan ook ruim de tijd voor. De uitvoering van een goed onderzoek kan zomaar twee volledige werkdagen in beslag nemen. Heb je die tijd niet of beschik je over onvoldoende kennis om een SEO onderzoek uit te voeren? Schakel dan altijd een SEO specialist in.

Edit