Hoe ga je om met bedrijfsadministratie?

hoe ga je om met bedrijfsadministratie

Je hebt de knoop doorgehakt en eindelijk is het zo ver: je gaat je eigen bedrijf beginnen. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is rond en het ondernemen kan beginnen. Nu ben je verantwoordelijk voor je eigen agenda en je eigen budget. Dit vereist een goede administratie. We weten allemaal dat de administratie bijhouden een saai maar noodzakelijk werkje is. Omdat het niet het meest leuke werk is wat je kan bedenken, moet je een manier zien te vinden om het wel leuk te houden. Een van die manieren is om de boekjes te gebruiken die op https://www.invulboekjes.nl/ te vinden zijn. Op deze website zijn verschillende boekjes te vinden die handig kunnen zijn voor de administratie. Zo is er onder andere een budgetplanner te vinden, een werkplanner of bijvoorbeeld een dagplanner. Hieronder volgen enkele tips voor het goed bijhouden van de administratie.

Houd het bij

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar zo simpel is het. Houd de administratie bij. Als je het uitstelt, wordt de drempel om ermee te beginnen steeds hoger. Het niet bijhouden van de administratie kan ook negatieve financiële gevolgen hebben, omdat je bijvoorbeeld rekeningen over het hoofd ziet waardoor de kosten oplopen.

Plan het in je agenda

Door een vast moment voor je administratie te plannen, voorkom je stress. Vaak zitten er deadlines aan bepaalde administratieve taken, bijvoorbeeld de BTW-aangifte. Deze moet maandelijks of driemaandelijks gedaan worden en als je te laat bent heb je een probleem. Voorkom dat je aan het eind van de maand heel veel tijd kwijt bent aan de administratie en plan er elke week een uurtje voor in.

Laat het controleren

Je bent waarschijnlijk je bedrijf gestart omdat je houdt van ondernemen, en niet omdat je graag de administratie bij wil houden. Het is dan ook logisch dat je geen kenner bent van de exacte regels omtrent de administratie. Laat deze dan ook altijd controleren door een boekhouder of iemand die er verstand van heeft. Het is jammer als achteraf blijkt dat je administratie niet compleet is. Een boekhouder weet precies wat je wel of niet nodig hebt en heeft waarschijnlijk ook nog tips om je administratie beter te organiseren.

Edit