Drukwerk heeft invloed op het imago van je bedrijf

Duurzaam ondernemen is al jarenlang een belangrijke trend waarmee je het imago van je bedrijf kunt versterken. Dat geldt ook zeker voor het drukwerk dat je verspreid. Maar naast duurzaamheid kan drukwerk nog veel meer met je imago doen. In dit artikel gaan we hier nader op in.

Het imago van de drukkerij waar je drukwerk vandaan komt

Op netwerkbijeenkomsten zie je regelmatig ondernemers die visitekaartjes uitdelen uit een kartonnen doosje van Vistaprint. Vistaprint heeft bij diverse ondernemers het imago van een leverancier die goedkoop drukwerk levert. Dus als je zichtbaar maakt dat je drukwerk van een prijsvechter afkomstig is, dan kan dat een bepaalde indruk bij je zakelijke relaties werken.

We willen overigens niet beweren dat Vistaprint een slecht bedrijf is, met prijsvechters hoeft in principe niks mis te zijn. Het is alleen belangrijk dat je beseft wat een leverancier met een prijsvechtersimago met het imago van jouw bedrijf kan doen. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor drukwerk, maar ook voor alle andere diensten en producten die je afneemt. Denk bijvoorbeeld aan je energieleverancier en de auto die je rijdt.

Het FSC-keurmerk

Papier met het FSC-keurmerk is geproduceerd op een manier waarmee het bosbeheer op onze aarde op verantwoorde manier wordt uitgevoerd. Iedere dag weer worden er enorm veel bomen gekapt en als dat op een onverantwoorde manier gebeurt heeft dat gevolgen voor mens, dier en het klimaat. Door bijvoorbeeld het FSC-keurmerkop je website te tonen, laat je zien dat je papier gebruikt dat op een verantwoorde wijze is geproduceerd en dat je duurzaam ondernemen serieus neemt. Sommige bedrijven zijn zelfs zo kieskeurig bij het uitkiezen van een leverancier dat dergelijke keurmerken een grote rol kunnen spelen bij het selecteren van leveranciers. Dat is dan ook de reden dat drukkerijen zoals Mail Succes uit Goudaop FSC-papier drukken.

Trends op het gebied van drukwerk

Doordat steeds meer mensen tot het besef beginnen te komen dat we met de huidige bevolkingsomvang op zoek zullen moeten gaan naar manieren om in onze behoefte te blijven voorzien en daarbij tegelijkertijd de impact op het milieu zoveel mogelijk te beperken, worden er veel innovatieve technieken ontwikkeld.

Zo ook op het gebied van drukwerk. Een bijzondere ontwikkeling is dat er van waterplanten en ander groenafval papier kan worden gemaakt. Het is een kwestie van tijd voordat deze ontwikkeling ver genoeg is doorontwikkeld dat dit soort papier qua kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid overeenkomt met het traditionele papier dat van boomstammen wordt gemaakt. Als bedrijf zijnde staat het natuurlijk hartstikke sterk als je voorop loopt met het gebruik van deze nieuwe papiersoort en dat ook naar buiten toe communiceert.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen heeft drukwerk invloed op het imago van je bedrijf. En niet alleen op het gebied van duurzaamheid. Door je hiervan bewust te zijn kun je met behulp van drukwerk het imago van jouw bedrijf versterken en daarmee een voorsprong op de concurrentie behalen. Al blijft het natuurlijk wel zo dat je producten en diensten aan de verwachtingen van je klanten moeten voldoen.

Edit