Hoe je voor de veiligheid van huisbezoek medewerkers zorgt

Ontzettend veel mensen in Nederland werken in de zorg. Werken in een bejaardentehuis, een zorginstelling, het ziekenhuis of in de verslavingszorg: het kan allemaal. Dit werk wordt door veel mensen erg gewaardeerd, omdat deze mensen zich inzetten voor de gezondheid van andere mensen. In de zorg kan het regelmatig gebeuren dat je met cliënten werkt die agressieproblemen of andere gedragsproblemen hebben, waardoor hulpverleners zich wel eens onveilig kunnen voelen of in gevaarlijke situaties terecht komen. Dit is natuurlijk voor niemand fijn en het is daarom belangrijk om voor de veiligheid van je medewerkers te zorgen. Dit kan op een aantal manieren, die we in deze blog toelichten! 

Alarmknoppen

Als hulpverleners in gevaarlijke situaties komen is het belangrijk dat zij een mogelijkheid hebben om aan de bel te trekken. De mogelijkheid om een alarmknop bij agressie, een onveilige of bedreigende situatie in te drukken is dan wel zo fijn. Als je medewerkers beschikken over een draagbare alarmknop kunnen zij deze ieder moment inzetten. Als ze op de alarmknop drukken, krijgt de alarmcentrale of een collega die in de buurt is een melding en kunnen zij luisteren wat er gaande is. Op dat moment kunnen zij beoordelen of de situatie dermate dreigend is om hulp van bijvoorbeeld de politie in te schakelen. Het systeem beschikt over een GPS-tracker, waardoor de politie binnen no-time op locatie kan zijn om de situatie te sussen.  

Bedrijfstraining of -cursus

Er zijn allerlei cursussen en trainingen waarmee je je medewerkers kunt trainen in het handelen bij dreigende of gevaarlijke situaties. Denk hierbij aan trainingen waarbij je medewerkers voorbeeldsituaties, die net zo goed in de praktijk kunnen plaatsvinden, gaan oefenen. Ook zijn er bijvoorbeeld zelfverdedigingscursussen, die ervoor kunnen zorgen dat jouw medewerkers al een stuk meer zelfvertrouwen en ervaring opbouwen om in gevaarlijke en dreigende situaties te handelen.

Daarnaast kan het handig zijn om eens in de zoveel tijd voorbeelden vanuit de praktijk, die collega’s hebben meegemaakt, toe te lichten aan elkaar. De collega die het heeft meegemaakt kan zijn of haar ei kwijt en toelichten hoe hij of zij toen heeft gehandeld. De andere collega’s kunnen hiervan leren en eventueel de desbetreffende collega tips geven over hoe hij of zij beter had kunnen handelen.

Werk samen

Er zullen situaties zijn waarin van tevoren verwacht wordt, dat het een dreigende situatie kan zijn. Zorg er dan ook voor dat medewerkers er niet alleen voor staan, maar dat ze eventueel met een team deze situatie aanpakken. Zo voorkom je dat een collega in zijn of haar eentje in deze situatie komt. Daarnaast is het zo dat een dreigende situatie makkelijker in te perken is als je met meer bent.

Zo zie je maar dat er allerlei manieren zijn om de veiligheid van huisbezoek medewerkers te verhogen. Al deze manieren samen zullen er voor zorgen dat jouw collega’s meer zelfvertrouwen en ervaring opbouwen om in gevaarlijke situaties te handelen. En zo zullen zij gemakkelijk veilig op huisbezoek kunnen en hun cliënten op een zo goed mogelijke manier te hulp staan.

Edit