Jezelf in de kijker zetten

Een mooi verhaal te vertellen hebben is één ding. Maar toehoorders vinden is weer heel andere koek. En wie niet luid is moet slim zijn. Of een versterker zoeken.

 

Natuurlijk ben jij met je onderneming anders dan de rest. Al die andere bedrijven hebben jou niet, dus missen ze ook jouw missie, visie en vaardigheden om een specifiek doel te bereiken. Dat kan het verkopen zijn van producten of diensten, met een commerciële of een non-profit inslag. Hoe die vork precies in de steel zit maakt feitelijk niet uit. Het gaat erom dat jij je publiek weet te bereiken. Maar daarvoor moet men eerst jouw naam kennen. En hoe ga je dat precies aanpakken?

 

Er zijn verschillende manieren te noemen om meer naamsbekendheid te krijgen. Hieronder noemen we er een paar. Misschien zit jouw perfecte methode er nog niet tussen maar weten we je wel te inspireren om toch de weg naar de spotlights te vinden!

Vertel je verhaal door

Uiteraard, maar nu bedoelen we letterlijk. Begin klein en groei uiteindelijk door tot het gewenste formaat. Vertel eerst eens in je directe omgeving wat je van plan bent. Misschien zijn er wel mensen die zich bij je willen voegen of anders zijn of kennen zij mensen die behoefte hebben aan wat jij biedt. Misschien ken je mensen binnen jouw doelgroep. Stap op ze af of schrijf ze aan! Per bedrijf is de meest directe manier om een klantenlijst samen te stellen altijd weer anders maar begin eerst eens klein. Het grote geld – als dat al je einddoel is – volgt uiteindelijk.

Maak jezelf bereikbaar

Tegenwoordig ben je als een motorboot zonder brandstof op volle zeep wanneer je als ondernemende geest niet over een website beschikt. Ga daar dus eens mee aan de slag. Bouw hem zelf of laat dat doen door een expert. Maak profielen aan op sociale media. Vermeld die kanalen ook op je website, zodat reeds geworven klanten, je doelgroep en mogelijke partners je altijd kunnen benaderen. Geef hier ook – beknopt of juist uitgebreid wanneer nodig – alle informatie weer die belangrijk is voor de bezoeker.

Maak jezelf zichtbaar

Of eigenlijk audiovisueel. Alleen afbeeldingen zijn niet voldoende. Indien je er het geld voor hebt, is een reclamespot laten maken helemaal geen slecht idee. Zorg wel dat deze op je website komt te staan, dan wel lokaal, landelijk of zelfs internationaal bereik krijgt. Hetzelfde geldt voor een podcast of interview waarin jij uitgebreid je verhaal mag doen.

 

In jouw eigen buurt kun je op allerlei manieren reclame maken voor jouw zaak. Veelal wordt de Big Bag ingezet als een soort stootwal bij bouwwerkzaamheden. Daar kan ook mooi jouw naam en huisstijl op prijken, evenals je contactgegevens!

 

Kortom, denk buiten de kaders en je hebt het publiek voor het oprapen. Veel succes!

Edit