Zo wordt jouw mailing een succes

Ondanks dat veel bedrijven tegenwoordig vooral op online marketing focussen, zijn er ook nog zat ondernemers die de meerwaarde van offline marketing goed kunnen inschatten. Een offline marketingvorm die zeer effectief kan zijn, is direct mailing. Het versturen van een mailing klinkt misschien wat oubollig en interpreteer je misschien wel als spam! Toch… wanneer je een goed doordachte mailingcampagne opzet, kun je mooie succes realiseren. Maar wat zijn zoal de aandachtspunten die je mee moet nemen bij het uitdenken van een campagne? Daarop gaan we in dit artikel een antwoord geven.

De adressenlijst

Adressenlijsten staan erom bekend dat ze vaak achterhaald zijn. Dat is hartstikke zonde, want ieder poststuk dat verkeerd wordt bezorgd is in feite potentiële omzetderving. En dan heb je het nog niet over de kosten die je hebt gemaakt om de mailing te maken, te drukken en te verzenden. Kortom, een actuele adressenlijst is zeer bepalend voor het succes van je mailing.

Maar niet alleen de actualiteit van de lijst is belangrijk. Ook is het van belang dat de juiste ontvangers op de lijst staan. Hiermee bedoelen we natuurlijk je doelgroep. Een boodschap die bij een persoon binnenkomt die niet tot je doelgroep behoort is immers een verloren zaak en zonde van je geld.

Echter, lang niet ieder bedrijf beschikt over actuele adressenlijsten die uitsluitend adressen bevatten van potentiële klanten. Daarom is het aan te raden om de adressenlijst in te kopen van een betrouwbare partij. Zo weet je dat het succes van jouw mailing in ieder geval niet afhangt van degene die hem ontvangt.

De opbouw van je boodschap

Direct mail heeft vaak een actiegerichte insteek. Daarmee bedoelen we dat de ontvanger verleid wordt tot het nemen van een actie. Denk hierbij aan het doen van een aankoop of het bezoeken van een winkel die uitverkoop heeft. Hoewel uitverkoop een vrij eenvoudige en begrijpelijke boodschap is, geldt dat bijvoorbeeld niet voor het isoleren van woningen.

Stel dat je een isolatiebedrijf hebt en je wilt je ontvangers ertoe aanzetten om een afspraak met je in te plannen om over het isoleren van hun woning te praten. Dan is het belangrijk dat je met name de irritaties van een ongeïsoleerd huis in je mailing benoemd. Door de irritaties te benoemen (in dit voorbeeld zijn dat o.a. tocht, kou, een hogere gasrekening en schimmelgroei) zullen je ontvangers die deze problemen ervaren veel sneller geneigd zijn om je mailing verder te lezen en uiteindelijk een afspraak met je in te plannen.

Wanneer je dus een oplossing verkoopt voor een bepaald probleem, zorg dan altijd dat je je mailing begint met het leggen van de connectie. Zo geef je jouw lezer het gevoel dat je hem begrijpt en is de kans veel groter dat hij daarna in de oplossing is geïnteresseerd.

De uitstraling van je mailing

De meeste post wordt in witte enveloppen bezorgd. Wil je dat jouw mailing de aandacht trekt, dan is wit wel de laatste kleur waarvoor je moet kiezen. Veel opvallender is bijvoorbeeld een gele of oranje envelop. De kans dat je mailing dan direct wordt geopend is vele malen groter. Waar het in essentie om gaat, is dat het van belang is dat je aan de envelop niet kunt zien dat het om reclame gaat. Want reclame wordt nog vaak genoeg ongeopend weggegooid. Dan word je boodschap dus niet eens gelezen. Zonde, dat wil je niet! Direct mail specialisten (zoals Mail Succes) kunnen je meer vertellen over de mogelijkheden om je envelop op te laten vallen.

Direct mailing zelf doen of uitbesteden?

Op deze vraag is het antwoord simpel, in de meeste gevallen is het veel effectiever en minder tijdrovend om een direct mailing campagne uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Mocht je hier interesse in hebben: klik hier voor een voorbeeld van een dergelijk bedrijf. Dat komt niet alleen door een professionele werkwijze. Doordat ze namelijk dagelijks met direct mailing in de weer zijn, weten ze ook haarfijn hoe ze jouw mailing moeten insteken om de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Zie het inschakelen van een direct mail specialist dan ook als investering die je op korte termijn kunt terugverdienen. Want zoals we eerder in dit artikel aangaven, is direct mailing (mits goed doordacht) een zeer effectieve vorm van marketing die door veel bedrijven helaas over het hoofd wordt gezien. Zonde, want de resultaten verassend goed zijn!

 

Edit